Zweten

zweet (het; o)

1vocht dat door de poriën van de huid uit het lichaam komt, m.n. als je het warm hebt

Ik hoor op de sportschool vaak dat mensen het vervelend vinden dat ze tijdens het sporten gaan zweten. Vooral meiden (sorry dames, het is nu eenmaal zo) vinden het soms gênant om met zweetplekken op hun rug en onder de oksels de fitnesszaal te verlaten.

Knipsel Zweten

 

Het nut van zweten
Voor het uitvoeren van lichamelijke activiteiten, hebben de spieren van het lichaam energie nodig. Deze energie halen we uit verbranding van het voedsel dat we binnenkrijgen en de reserves van het lichaam. Bij deze verbranding ontstaat warmte. Ons lichaam functioneert goed bij een kerntemperatuur van 37 graden, bij een hogere temperatuur voelen we ons snel steeds slechter. Wat gebeurt er nu precies in het lichaam terwijl je aan het sporten bent. Je spieren trekken zich samen om te bewegen, en daarbij warmen ze flink op: maar liefst 75% van je energie gaat verloren aan warmteproductie! Het gevolg is dat je lichaamstemperatuur flink kan stijgen. De warmte die ons lichaam produceert tijdens het bewegen, wordt daarom afgegeven aan de buitenlucht. Als dit niet zo zou zijn, dan zou onze temperatuur met +-9 graden stijgen tijdens een uur intensief sporten! Het afgeven van deze warmte doet ons lichaam onder andere door verdamping, de zweetklieren in de huid laten kleine hoeveelheden vloeistof door naar de oppervlakte en dit verdampt. Bepaalde delen van ons lichaam hebben veel zweetklieren, bijvoorbeeld de oksels, handpalmen, voetzolen en het voorhoofd. Gek genoeg verliezen we geen warmte door het zweet dat wij waarnemen! Enkel door het verdampte zweet, verdwijnt de warmte uit ons lichaam. Het zweet dat in druppeltjes op ons lichaam komt te liggen, is dus eigenlijk overtollig! Zweet bestaat voornamelijk uit water (99%), de rest bestaat uit opgeloste zouten en bepaalde zuren. Soms komen er afbraakproducten van bepaalde voedingsmiddelen in het zweet terecht, dit is de reden waarom je aan het zweet kunt ruiken als iemand veel knoflook heeft gegeten. De oksels geven ook geuren af aan het zweet, deze geuren zijn specifiek voor een individu en spelen zeer waarschijnlijk een rol bij aantrekkingskracht tussen personen.

Waarom zweet ik nu meer dan vroeger?
Mannen zweten meer dan vrouwen, een man kan hierdoor gemiddeld langer blijven bewegen. Tijdens de puberteit kun je tijdelijk (veel) meer zweten, dit heeft te maken met een veranderde hormoonafgifte door het lichaam. Na de puberteit wordt de zweetproductie vaak vanzelf weer minder. Fanatieke sporters zweten ook vaak sneller! Daarnaast zweten ze ook op plekken waar anderen niet gemakkelijk gaan zweten. Kijk maar eens naar wielrenners op tv, vaak zijn niet alleen de oksels nat, maar ook de armen en de benen. Dit kan verklaart worden door het feit dat het lichaam zich heeft aangepast aan het sportgedrag van de persoon. Door het vele sporten heeft het lichaam zich zo ontwikkeld, dat het zo efficiënt mogelijk de warmte kwijt kan. Door ook op de armen en benen meer zweet te produceren, treed er verdamping op over een grotere oppervlakte. Dit is goed voor de temperatuurregulatie. Dit geldt niet voor iedereen, het kan per persoon verschillen. Dit heeft puur te maken met genetische eigenschappen.

De geur van zweet

Transpiratievocht is van nature geurloos, maar kan onaangenaam worden als het in contact komt met bacteriën, zoals die zich voordoen op de huid of in kleding. Daarom is een goede hygiëne van groot belang als je transpiratiegeurtjes wilt voorkomen.

Als je je dagelijks wast en schone kleding draagt, is er niets aan de hand. Door het wegscheren van okselharen kunnen bacteriën zich bovendien niet in het haar nestelen, waardoor minder geurvorming mogelijk is.

Zweten minder erg maken
Natuurlijk is zweten niet altijd even prettig. Hieronder een aantal tips om het zweten iets minder erg te maken

Tijdens het sporten

  • Draag goede sportkleding. Vooral fiets- en loopkleding is berekend op transpiratie. Vaak is de stof zo ontwikkeld dat je niet eens ziet dat je kleding nat is. Als je niet wilt dat anderen je zweetplekken ziet, is dit absoluut een uitkomst!
  • Neem een handdoek mee tijdens het sporten. Zo kun je het zweet af en toe afvegen en kun je gaan liggen en zitten zonder dat alles onder het zweet zit. Wel zo hygiënisch!
  • Maak de cardio toestellen na gebruik schoon met een doekje en spuitfles
  • Draag zweetbandjes om het zweet af en toe van je voorhoofd te vegen.

In het dagelijks leven

  • Pas je kleding aan. Vermijd polyester, kies kleuren waarin zweet minder opvalt (zwart, wit) of ga voor mouwloze shirtjes.
  • Draag een deodorant bij je, zo kun je altijd even opfrissen.
  • Scheer de oksels, dan blijft het zweet minder hangen.
  • Was jezelf elke dag of indien nodig 2x per dag.

Conclusie
Zweten is nuttig! Als je gemakkelijk gaat zweten tijdens het sporten, is dit een teken dat je lichaam zich aanpast aan de omstandigheden. Trek een ‘zweetproof’ shirt aan als je niet wilt dat andere je zweetplekken zien. Schaam je niet! Zweten is een uiting van het harde werk dat je verricht tijdens het sporten.

Zweetse ;-)