VETTEN

Verschillende soorten vet

Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. Er bestaat onverzadigd en verzadigd vet. Vet in voedingsmiddelen bestaat altijd uit een combinatie van beide. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol, onverzadigd vet verlaagt juist het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Een makkelijke ezelsbruggetje om dit te onthouden is:

Verzadigd vet = Verkeer en Onverzadigd vet = Oké.

Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet  zoals roomboter, kokosvet, kokosolie, harde bak en braadproducten en harde margarines te vervangen door producten met veel onverzadigd vet zoals zachte halvarines/margarines of plantaardige oliën zoals olijfolie en zonnebloemolie. Verzadigde vetten zijn vaak dierlijke vetten en kenmerkend is dat ze een vast vorm hebben. Onverzadigde vetten zijn vaak plantaardig en vloeibaar. Kijk in de winkel eerst goed op het etiket. Hierop staat hoeveel vet een product bevat en hoeveel daarvan verzadigd vet is. Neem bijvoorbeeld kokosolie bevat per 100 gr: Vet 100 gr waarvan verzadigd vet 92,1 gram. Dus meer dan 92% is verzadigd vet en dus geen aanrader. Kies dan liever voor een plantaardige olie zoals olijfolie of zonnebloemolie, maar let er wel op of deze geschikt is voor bakken en braden want niet alle olijfolies zijn hier even geschikt voor.

vetDaarnaast is het goed om zo weinig mogelijk transvet te nemen. Van oorsprong zijn transvetten plantaardig, maar tijdens een industrieel proces zijn ze verhit en verhard, waardoor ze een vaste vorm hebben verkregen. Je vindt transvetten in veel industrieel bereid en gefrituurd voedsel, zoals snacks, fabrieksmatig geproduceerd voedsel en gefrituurd voedsel. Transvet verhoogt het LDL-cholesterolgehalte ongeveer net zo veel als verzadigd vet, maar geeft een hoger risico of hart- en vaatziekten. Daarnaast kunnen transvetten allerlei ontstekingen in je bloedvaten uitlokken.

Ook ei bevat verzadigd vet (cholesterol). Om precies te zijn 1 ei bevat 7 gram vet in de dooier.

Vet eten leidt niet per definitie tot overgewicht. Het gaat erom hoeveel energie de dagelijkse voeding levert en of de energie-inname en het energieverbruik in evenwicht zijn. Toch wordt veel vet eten gezien als een risicofactor voor het krijgen van overgewicht. Veel vet in de voeding leidt namelijk gemakkelijk tot een voeding die meer energie levert dan wordt verbruikt. Dat betekent dat de kans op overgewicht toeneemt.

Functies van vet

Vet blijft relatief lang in de maag en geeft daarom voor langere tijd een verzadigd gevoel. Vrijwel alle vetzuren uit eten worden verteerd door het lichaam. Vet heeft de volgende functies:

  • Vet levert energie aan het lichaam: per gram 9 kilocalorieën (kcal). Ter vergelijking: koolhydraten en eiwitten leveren 4 kcal per gram en alcohol 7 kcal.
  • Vet uit eten dat je niet gelijk gebruikt als energiebron wordt makkelijk omgezet in lichaamsvet. De opslag van vet kost nauwelijks energie. Lichaamsvet is bedoeld als energievoorraad, als bescherming voor je organen en tegen de kou.
  • Cellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen en vetzuren beschermen je cellen tegen ongewenste indringers. Verder heeft het lichaam ze nodig om je ogen, je hersenen en je spieren goed te laten werken. Het lichaam kan de meeste vetzuren zelf maken, maar een aantal niet. Vetzuren die je lichaam niet zelf kan maken heten essentiële vetzuren. Linolzuur en alfalinoleenzuur zijn essentiële vetzuren.
  • Olie levert vitamine E. Boter, halvarine, margarine en bak- en braadvet leveren daarnaast ook vitamine A en vitamine D. Deze vitamines zijn in vet oplosbaar en krijg je daarom ook alleen binnen via vet.

 

Hoe verbrand je vet?

Vet verbrand je bij uitstek door middel van matig intensieve beweging zoals wandelen, rustig fietsen, huishoudelijke klusjes. Deze bewegingsvorm kun je uren volhouden. Ook door het verhogen van je metabolisme, verbrand je vet. Een verhoogd metabolisch systeem heeft nu eenmaal meer energie nodig, ook in rust. Andere effectieve manieren om vetten te verbranden zijn intensieve krachttraining en extensieve beweging.

 

Conclusie:

Je kunt niet zonder vet in je voeding maar eet vet met mate kies voor onverzadigde vetten en sport natuurlijk regelmatig voor een goede vetverbranding.