Suikers

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaat de maximaal aanbevolen hoeveelheid suiker halveren. Een volwassene zou niet meer dan 25 gram suiker, zo’n zes theelepels per dag, moeten gebruiken. Tot nu toe adviseerde de WHO dat maximaal 10 procent van de ingenomen calorieën uit suikers bestonden, in de nieuwe richtlijn is dat 5 procent. Onder die 25 gram suiker vallen ook suikers die van nature voorkomen in vruchtensappen. Die in vers fruit vallen er niet onder.

Suiker1_507x338In de westerse wereld krijgen mensen veel te veel suiker binnen. De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon. Dat is een kruiwagen vol. Vaak krijgen wij ook ongemerkt suikers binnen. Zo zit bijvoorbeeld in frisdrank heel veel suiker, maar bijvoorbeeld ook in ketchup en muesli (zelfs meer dan 25%). Suiker is een hele goedkope grondstof en wordt door de voedingsindustrie werkelijk overal ingestopt. Ook daardoor werkt het verslavend omdat we langzaam aan, ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak van tomatenketchup, pindakaas, muesli, fruityoghurt, kant-en-klaar producten, brood, vleeswaren, mayonaise en ga zo maar door. Werkelijk overal wordt suiker in gestopt. Lees de etiketten in je keukenkastje maar eens. Suiker heeft vele gezichten en veel ervan zijn verstopt. Naast alle soorten waar het woord suiker inzit, zoals basterdsuiker, zijn er vele verborgen vormen. Ik noem er hier enkelen maar er zijn er nog meer: glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden, treacle, en stevia.

Kunstmatige zoetstoffen zijn géén alternatief. Ze bevatten dan wel geen calorieën maar zijn minstens, zo niet meer, verslavend als suiker want ze blijven je smaakpapillen prikkelen met hun zoete smaak zodat je verslaving intact blijft. Vaak ga je er méér van eten of drinken omdat het toch geen calorieën heeft, waardoor je er steeds méér van nodig hebt om de suikerkick te krijgen. Wat dan wel?

Probeer zoveel mogelijk verborgen suikers te vermijden. We hoeven ook niet alle suikers te vermijden, ons lichaam heeft suikers nodig maar wel in je juiste hoeveelheden, maar het probleem is dat mate vinden erg moeilijk is omdat je al vrij snel over je ‘’suiker’’ quotum van de dag heen zit. Natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Deze zitten bijvoorbeeld in granen, fruit en zoete groentes. Ze zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon.

Tot slot: zoetigheid is vaak een compensatie voor iets dat we nog liever zouden hebben:  een knuffel, troost, een complimentje, geborgenheid, etc etc.