Spierpijn

Wat is spierpijn?

Spierpijn (ook wel myalgie genoemd) is een zeurende pijn in je spieren. Je spier kan stijf zijn en als je er op drukt neemt de pijn toe. Er zijn twee vormen van spierpijn, namelijk vroege en verlate spierpijn. Vroege spierpijn is een brandend gevoel in je spieren dat ontstaat tijdens of vlak na de inspanning. Het wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur in je spieren. Melkzuur is een afvalstof die ontstaat bij het maken van energie uit suiker (glucose). Deze afvalstof wordt afgebroken in je lever. Als er meer melkzuur wordt aangemaakt dan afgebroken dan hoopt het zich op in je spieren en krijg je last van verzuring. Een andere vorm van spierpijn is verlate spierpijn. Deze krijg je pas 24-48 uur na je sporten. Het wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels, waardoor je spieren pijn doen en minder belastbaar zijn. Deze scheurtjes zijn zo klein dat ze niet slecht voor je zijn. Ze zorgen er juist voor dat je sterker wordt. Je lichaam gaat de scheurtjes herstellen en er ontstaat een supercompensatie. Dat wil zeggen dat je lichaam zich herstelt boven het oorspronkelijke niveau als voorbereiding op een volgende zware belasting door extra spiervezels aan te maken.

Oorzaak van spierpijn

Vroege spierpijn wordt dus veroorzaakt door ophoping van melkzuur in je spieren. Verlate spierpijn wordt veroorzaakt door minuscule spierscheurtjes in je spiervezels. Deze spierscheurtjes kunnen ontstaan door overbelasting. Een slechte warming-up kan ook de oorzaak zijn van spierpijn. Verder kun je spierpijn krijgen als je van een warme naar een koude omgeving gaat. Spierpijn kan ook een symptoom zijn van andere ziektes. Dan wordt de spierpijn vaak veroorzaakt door het vrijkomen van stoffen door spierbeschadigingen, zoals bij fybromyalgie. Daarnaast kun je ook last van spierpijn hebben als gevolg van een ontsteking (bijvoorbeeld longontsteking) of als je griep of een andere virale infectie hebt.

Voorkomen van spierpijn

Spierpijn is te voorkomen. Door een goede warming-up te doen bereid je je spieren voor op de inspanning die gaat komen. Je bloed gaat sneller stromen en je spieren worden warmer waardoor de kans op spierscheurtjes kleiner wordt. Ook is het belangrijk om na de inspanning een cooling-down te doen. Door de inspanning geleidelijk af te bouwen past je lichaam zich beter aan aan de overgang van inspanning naar rust. Verder is het belangrijk dat je je spieren na inspanning laat herstellen. De spierscheurtjes die zijn ontstaan moeten herstellen. Als je niet genoeg rust neemt na inspanning kan er ook geen supercompensatie optreden. Wil je toch elke dag trainen dan is ons advies: train verschillende spiergroepen (arm, rug, buik, been etc.) op verschillende dagen waardoor herstel wel mogelijk is.

Afbeelding spieren