Krachttraining als MEDICIJN

Krachttraining als medicijn

Vrouwen en krachttraining, een combinatie die nog niet veel voorkomt maar die je tegenwoordig wel steeds vaker ziet. En dat is een goede zaak, want door spiertraining wordt je sterker, slanker, gezonder en leef je langer. Het is een “medicijn’ zonder enig negatief bijeffect.

Op de sportschool zijn het vooral mannen die aan de gewichten hangen. Terwijl krachttraining voor iedereen gezond is: de effecten van krachttraining zijn positief, juist voor vrouwen. Zij hebben – vooral in de overgang – meer kans op botontkalking en afname van spiermassa. Met krachttraining vergroot je juist de botdichtheid en de spiermassa blijft behouden of wordt vergroot.

Doordat je sterken bent, loop je minder kans om te vallen en heb je dus minder snel last van botbreuken. Door krachttraining heb je ook minder kans op spier- en gewrichtsziektes zoals artritis. Het verlaagt de bloeddruk en verbetert de bloedglucosespiegel en insulinegevoeligheid, zodat diabetes een halt kan worden toegeroepen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat personen die aan krachttraining doen, langer leven dan diegene die dat niet doen. Krachttraining kent dus veel voordelen. In de literatuur wordt dit ook wel éx-cercise is medicine’ genoemd, training is het medicijn.

Het is een ‘medicijn’ zonder nadelig bijeffect.

Door de toename van spiermassa, neemt ook de vetverbranding toe. En het mooie is: die vetverbranding gaat ook nog een tijdje door ná de training. Hoe hoger de weerstand of hoe mee gewicht er gebruikt wordt tijdens de training, des te hoger de ververbranding. Krachttraining maakt je dus slanker en gestroomlijnder en dat zul je zeker aan je kleding merken.

Studies wijzen uit dat regelmatig bewegen (elke dag minstens een half uur) in combinatie met krachttraining bijdragen aan een gezonde levensstijl. En daarvoor hoef je niet beslist naar de sportschool. Ga vaker fietsen, pak de trap in plaats van de roltrap, gebruik een boodschappenmandje zonder wieltjes. Je zult merken dat je door meer te bewegen en door krachtoefeningen te doen sterker wordt en een beter uithoudingsvermogen en energieniveau krijgt.

Wil je meer weten of begeleiding, vraag dan advies aan een personal trainer of ervaren fitnessvriend(in). Bij een sportschool kun je fitnessbegeleiders om advies vragen.

Knipsel Krachttraining

 

Uit: Gezondheid & Co